Ez a TV-nézés jövője?
A dél-koreai Squid Game című sorozat 2021-ben a Netflix minden idők legnézettebb műsora lett. Sikere óriási változásokat idézhet elő abban, amit nézünk majd 2022-ben és azt követően – írja Al Horner.
Amikor Bong Joon-ho elnyerte a 2020-as Oscar-gálán a legjobb filmnek járó Parasite díjat, üdvözlőbeszédében üzenet is volt a nyugati közönségnek. “Miután leküzdöd a feliratok egy korlátját, még sok csodálatos filmet ismerhetsz meg” – mondta azoknak a filmnézőknek, akik a történelem során elkerülhették a nem angol nyelvű filmeket – vagy ami még rosszabb, várták az elkerülhetetlen amerikai remake-eket. A rendezőnek nem kellett sokáig várnia a jelekre, hogy vágya teljesülhet.
Hacsak nem élt egy távoli, internet nélküli szigeten az elmúlt néhány hónapban, elzárva a világtól, miközben különféle halálos játékokban versenyzett a pénzdíjért, akkor tisztában lesz a Squid Game-mel. Ez egy olyan műsor, amely úgy szúrja át a korszellemet, mint egy tű a méhsejt ostyán – a becslések szerint több mint 140 milliós nézőszámmal világszerte, ez lett a Netflix minden idők legnézettebb műsora.
Szöultól Surrey-ig a Squid Game csápszerű hatóköre a bolygó körül példátlan volt. Az elmúlt néhány évben rengeteg szájról szájra terjedő kisképernyős összetörés történt, amelyek popkulturális eseményekké nőttek fel: a Tigriskirály krimi dokumentumfilm-sorozat például végtelen Zoom-vitákat és elméleti vitákat váltott ki a barátok között a 2020-as első lezáráskor.
Mi volt az a Squid Game-ben, ami 2021-ben szétzúzta a többségi nyugati tétovázást a nem angol nyelvű tartalommal szemben? És mit jelent a film és a televízió népszerűsége 2022-ben? A Squid Game egyszeri pandémiás popkulturális anomália – vagy a nem angol nyelvű filmek és tévések új korszakának kezdete világszerte?
Amikor a seattle-i székhelyű kulturális kommentátor, David Chen felnőtt, “a Squid Game-hez hasonló dolgokat csak nagyon vázlatos webhelyeken vagy DVD-boltokon keresztül lehetett nézni” – nevet. “Ez már nem így van. Ez most tömeges szórakoztatás.” A tekintélyes szórakoztató podcastok, a The Filmcast és a Culturalally Relevant házigazdája, Chen jó megjegyzést tesz. Egy-két évtizeddel ezelőtt egy olyan sorozat, mint a Squid Game, egyszerűen nem lett volna elég hozzáférhető a nyugati közönség számára ahhoz, hogy 2021-ben olyan sikert élvezhessen, mint amilyen a Netflixen.
A Squid Game sikerének legnyilvánvalóbb hatása az, hogy egyre több dél-koreai tartalom jelenik meg a képernyőkön világszerte. Minden bizonnyal megvan rá az étvágy: október végén a The Guardian egyik cikke, amely tele volt K-drámákkal kapcsolatos javaslatokkal. A bejelentő a Facebook belső gyakorlatairól és a koronavírus miatti újabb közelgő brit zárlatról szóló pletykákról számol be.
Az azonban biztos, hogy a Squid Game központi témáját továbbra is a világ minden tájáról érkező filmek és műsorok fogják tárgyalni – legyen szó bármilyen nyelvről vagy országról. “A Squid Game a kapitalizmusról szólt. Az Utódlás a kapitalizmusról szól” – jegyzi meg Chen. “Mindkettő erősen foglalkozik a kapitalizmussal és annak veszélyeivel. A világjárvánnyal küszködő világban a jövedelmi egyenlőtlenségek és az egészségügyi problémák felerősödtek. Megvan az oka annak, hogy ezek a történetek igazán visszhangra találtak az emberekben. Azt mondanám, hogy az a tény, hogy mindketten a kapitalizmussal foglalkoznak, ami óriási tényező volt népszerűségükben.”